Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility آموزش حلقه مفقوده حوزه حمل‌ونقل و تجهیزات مرتبط است > مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
  •  
  • EN
چهارشنبه 14 آبان 1404

اخبار و رویدادها

آموزش حلقه مفقوده حوزه حمل‌ونقل و تجهیزات مرتبط است

معاون آموزش و توسعه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اهمیت آموزش در حوزه حمل‌ونقل گفت: بخش آموزش حلقه مفقوده فعالیت‌های عملیاتی در این حوزه است و می‌تواند با رویکرد سرمایه‌ای، از انحراف راهبردهای بالادستی جلوگیری کند.

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مسعود فتحعلی در پنل «آموزش و توسعه فناوری در صنعت حمل‌ونقل و راهداری» اظهار کرد: در مرکز تحقیقات، از منظرهای مختلف به موضوع آموزش کمتر توجه شده است؛ از جمله در زمینه قوانین صلاحیت حرفه‌ای که در برخی موارد، این آموزش‌ها الزامی است.
وی با اشاره به ضرورت پیوستگی میان طراحی، اجرا و نظارت افزود: برای کارشناسان و مهندسان در حال رایزنی هستیم تا مشاغل و حرفه‌هایی ایجاد شود که صلاحیت حرفه‌ای مورد نیاز را به‌صورت عملیاتی اجرایی کنند.
فتحعلی درباره تجاری‌سازی و شرکت‌های دانش‌بنیان نیز گفت: آنچه در این حوزه اهمیت دارد، خلق شرکت و ایجاد ارزش افزوده در بازار هدف است. در این زمینه، عرضه‌کنندگان و شرکت‌های دانش‌بنیان تخصصی شناسایی شده‌اند تا بتوانند به صورت چندوظیفه‌ای در کنار یکدیگر قرار گیرند و پاسخ مناسبی به نیازهای عملکردی ارائه دهند.
وی با اشاره به رونمایی از سامانه فن‌بازار تخصصی وزارت راه و شهرسازی تأکید کرد: هدف ما دستیابی به هم‌افزایی واقعی میان شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد تعامل مؤثر میان بخش‌های مرتبط است.
معاون آموزش و توسعه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حوزه ساختمان، حمل‌ونقل و توسعه شهری تاکنون ارتباط مؤثری با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برقرار نشده است؛ چرا که شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت کاربردی با نیازهای وزارت راه و شهرسازی همخوانی کامل ندارند. از سوی دیگر، لازم است در فرآیند اعطای حمایت‌ها، نظارت دقیقی صورت گیرد تا این حمایت‌ها در مسیر درست بکار گرفته شوند. بر همین اساس، ایجاد نگاه یکپارچه‌سازی در این زمینه ضروری است.
۶۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت حمل‌ونقل شناسایی شد
در ادامه جواد اسفندانی مدیر تجاری‌سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به تأثیر شرکت‌های دانش‌بنیان بر توسعه این حوزه اظهار کرد: مرکز تحقیقات از سال ۱۳۸۷، هم‌زمان با شکل‌گیری نخستین شرکت‌های دانش‌بنیان، وارد این عرصه شد و در سال ۱۳۹۸ سامانه شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان با حدود چهار هزار شرکت در ۹ بخش مختلف راه‌اندازی شد.
وی سپس با اشاره به شناسایی ۶۰ شرکت دانش‌بنیان در صنعت حمل‌ونقل افزود: در سال ۱۴۰۱ نیز آیین‌نامه‌ای با عنوان «حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان» به تصویب رسید که مرکز تحقیقات را موظف می‌کرد نقش تسهیل‌گر در این زمینه ایفا کند.
اسفندانی با بیان اینکه مرکز تحقیقات در تعامل با شرکت‌های «نوپا»، «نوآور» و «فناور» تلاش کرده از ظرفیت‌های حمایتی موجود بهره‌مند شود، گفت: در حال حاضر با سه شرکت دانش‌بنیان تعامل مؤثری در قالب وبینارهای تخصصی داریم تا مسیر تجاری‌سازی محصولات آن‌ها تسهیل شود.
وی با اشاره به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت حمل‌ونقل جاده‌ای خاطرنشان کرد: فاصله این شرکت‌ها با جامعه هدف، از جمله پیمانکاران حوزه حمل‌ونقل، در حال کاهش است و این امر به معرفی بهتر محصولات دانش‌بنیان کمک کرده است.
مدیر تجاری‌سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پایان افزود: با توجه به حاکمیتی بودن بخش حمل‌ونقل، صندوق نوآوری و شکوفایی حمایت‌های مناسبی از شرکت‌های نوپا ارائه کرده است و با فراهم‌سازی امکان استفاده از ظرفیت واحدهای تحقیقاتی، تسهیلاتی در اختیار این شرکت‌ها قرار می‌دهد تا بتوانند بازار هدف خود را شناسایی و تثبیت کنند.

امتیاز به خبر :
رنگ پس زمینه:
رنگ فونت:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت
بزرگنمایی متن
تغییر فونت