درباره بخش
ذیحسابی و امور مالی یک واحد از دستگاه اجرایی (اعم از وزارتخانه یا مؤسسه دولتی) میباشد که دستگاه موصوف به نحوی از انحاء از بودجه دولت استفاده مینماید. امور مالی و ذیحسابی در مرکز به صورت شخصیت حقوقی مجزا اداره میشده است که از سال 1391 و پس از ادغام چندین مرکز علمی و آموزشی در آن، به امور مالی و ذیحسابی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تغییر نام داد.
وظایف
- وصول و تامین اعتبارات جاری،مطالبات و درآمدهای اختصاصی از واحدهای مربوطه؛
- هماهنگی لازم با دفتر طرح و برنامه جهت اصلاح موافقتنامه و جابجایی اعتبارات؛
- پرداخت هزینه در حدود اعتبارات مصوب تخصیص یافته در چارچوب قوانین و مقررات مربوطه؛
- پرداخت هزینههای مستمر و غیرمستمر مرکز برابر ضوابط و مقررات مربوطه؛
- تنظیم اسناد و دفاتر حساب و بطور کلی مصرف اعتبارات مرکز و ارائه آن به مراجع و مقامات ذیصلاح در صورت لزوم؛
- تنظیم حساب ماهانه و سالیانه درآمدها و هزینهها و ارسال آن به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی؛
- تهیه و تنظیم تفریغ بودجه و ارسال آن به مراکز ذیصلاح؛
- نگهداری و تحویل و تحول وجوه و نقدینهها و سپردهها و اوراق بهادار؛
- اجرای صحیح خطمشی و سیاستهای کلی مرکز در زمبنه امور مالی؛
- اعمال نظارت و تامین هماهنگی لازم در اجرای مقررات مالی و محاسباتی مرکز؛
- نظارت بر حفظ و نگهداری اسناد و دفاتر مالی؛
- نظارت بر امور مالی و محاسباتی و نگاهداری و تنظیم حسابها بر اساس قانون و ضوابط و مقررات مربوط؛
- تامین اعتبار و تطبیق پرداختها با قوانین و مقررات؛
- تهیه و تنظیم آمار ماهانه از کلیه اعتبارات به تفکیک ردیف اصلی مرکز و ارائه به مقامات ذیربط؛
- ثبت و نگهداری حساب اموال (منقول و غیرمنقول) مرکز و نظارت بر حسن نگهداری آنها؛
- انجام سایر امور مربوطه در چارچوب قوانین و مقررات.