مجید کیانپور، رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات با اشاره به چالشهای موجود در حوزه قیر و آسفالت، بر نقش حیاتی آزمایشگاهها در تضمین کیفیت و پیشگیری از خسارات تأکید کرد.
    
    
        به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، کیانپور با بیان اینکه آزمایشگاه نقش تشخیص طبی برای پروژهها را دارد، گفت: آزمایشها بر اساس دستورالعمل ناظران و مشاوران شروع شده و نمونهها اخذ میشود و بر اساس آن کیفیت راه انجام میشود. همچنین دستورالعمل ۷۷۳ اهمیت بالایی دارد، اما متأسفانه بیشتر جنبه جریمهمحور پیدا کرده و کارخانههای تولید آسفالت را به سمت آزمایش صرف میبرد که با چالشهای جدی روبهرو هستیم.
وی افزود: مرکز تحقیقات باید به عنوان مشاور عمل کند و نظرات تمامی متخصصان جمعآوری شود تا از خسارات احتمالی جلوگیری شود.
رئیس هیئت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک همچنین عنوان کرد: تقریباً ۳۰ درصد قیر تولیدی کشور بر اساس قانون سنواتی گذشته در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار میگیرد، ۱۷ درصد به سازمان شهرداریها اختصاص مییابد و بخش عمده دیگر در اختیار بنیاد مسکن است. در عین حال، همین قیر با ۵۰ درصد قیمت در بورس عرضه میشود.
کیانپور تأکید کرد: باید از کنترل کیفیت صرف به سمت تضمین کیفیت حرکت کنیم و طراحی راه برای ۲۰ سال آینده را با نگاه به بهرهوری و پایداری انجام دهیم. در حوزه اجرا نیز با چالشهای متعددی مواجه هستیم و لازم است بر برآیند محصول تمرکز کنیم.
وی چالشهای اساسی در صنعت قیر و آسفالت را تشریح کرد و گفت: کیفیت قیر یکی از مهمترین مسائل است. قیری که وارد پروژه میشود گاه مطابق دستورالعملها کنترل نمیشود و از قیرهای غیراستاندارد استفاده میشود. نظام کنترل کیفی قیر باید تقویت شده و استفاده از قیرهای اصلاحشده الزامی شود.
رئیس هیئت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک درباره نگهداری آسفالت افزود: موضوع زهکشی و مدیریت آبهای سطحی چالش مهمی است و تقویت مهندسان مشاور و ارتقای دانش فنی دستگاههای نظارتی میتواند به طراحی مناسب و اجرای دقیق کمک کند.
کیانپور در خصوص آسفالت بازیافتی گفت: توجه جدی به استفاده از تراشهای آسفالت در حدود ۳۵ تا ۶۵ درصد در راههای روستایی علاوه بر صرفهجویی در منابع، تضمین کیفیت را نیز همراه دارد
وی همچنین به ضعف نظارت و کمبود نیروی متخصص اشاره کرد و افزود: در بسیاری از پروژهها، مهندسین ناظر نیازمند دانش فنی بهروز هستند و حدود ۳۰ درصد فعالان این حوزه دارای گواهینامه فنی هستند و ۷۰ درصد فاقد آن هستند. از اینرو باید دستورالعمل ویژهای برای بکارگیری مهندس ناظر مقیم تدوین شود
رئیس هیئت مدیره شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک  در پایان تأکید کرد: فاصله دانشگاه و صنعت باید کاهش یابد و از ظرفیت دانشگاهها برای ارتقای مهارتهای عملی استفاده شود تا مهندسان با مهارت بیشتری وارد پروژهها شوند.