به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی؛ سهیل آل رسول در آیین افتتاحیه همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات، با تأکید بر اهمیت زیرساختها، نسبت به وضعیت بحرانی نگهداری شبکههای راهی کشور هشدار داد و تأکید کرد که در عصر ناترازیها، بیان صریح حقایق برای برونرفت از مشکلات ضروری است.
آل رسول با اشاره به اینکه در حوزه صنعت احداث، بهویژه رویه آسفالتی، بسیار حیاتی است، ارکان اصلی این صنعت را شامل مهندسان مشاور، پیمانکاران (بازوی اجرایی)، دستگاههای اجرایی، مرکز تحقیقات (معمار) و آزمایشگاه (وجدان پروژه) برشمرد.
وی با بیان اینکه در لبه فروپاشی چرخه نگهداری راهها هستیم، فرسودگی ناوگان و ماشینآلات را عاملی تشدیدکننده دانست و خاطرنشان ساخت: رویکرد فعلی در تدوین مقررات، که پس از بروز ضعفها شکل میگیرد، باید اصلاح شده و جای خود را به مطالعات فرصت و هزینه پیش از قانونگذاری دهد.
مدیر گروه راه و راهآهن کشور، شناخت نقاط شکست و فسادپذیری هر یک از ارکان صنعت را گام اول اصلاح دانست و بر ضرورت جدی اخذ گواهینامه فنی در حوزه آسفالت توسط سازمان برنامه تأکید کرد.
آل رسول همچنین به معضلات اقتصادی صنعت اشاره کرد و گفت: ما از سال ۱۳۶۳ تحت دستورالعمل نظارت، تحت قیمتگذاری دستوری بودهایم. این امر عملاً دستمزد ناظرین را به شدت کاهش داده و زمینهساز موضوع مهاجرت شده است.
وی ابراز امیدواری کرد با پیگیریهای صورتگرفته، در مقررات جدید سازمان برنامه، این مشکلات تعدیل شود، هرچند که تأخیر در پرداخت حقوق همکاران همچنان یک چالش است.
وی با اشاره به ورود خودروهای جدید و تغییر چهره شهرها، پرسید که آیا تغییر وضعیت راهها متناسب با این تحولات توجه شده است؟
آل رسول ارزیابی مجدد نشریه ۷۷۳ را با مشارکت همه ذینفعان، مشابه نشریه ۱۰۱، ضروری دانست و از همگان خواست تا آمادگی لازم برای نقد سهم خود را داشته باشند.
وی عنوان کرد: جامعه مهندسان مشاور به نقد وارده مبنی بر عدم توانمندی مشاوران اذعان کرده و در حال حرکت به سمت بهبود است.
وی همچنین از برگزاری برنامه آموزشی برای ارتقاء مهندسین مشاور در هفته آینده خبر داد و ابراز امیدواری کرد که هر پنج رکن صنعت احداث با پذیرش نقش مسئولانه، کشور را در مسیر دستیابی به راههای استاندارد همراهی کنند.