دبیر علمی همایش از بازنگری گسترده در نشریات فنی، ارزیابی عملکرد کارخانههای تولید قیر و آسفالت، و تدوین برنامههای جامع برای ارتقای کیفیت و نگهداری راههای کشور خبر داد.
    
    
        به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، فریدون مقدسنژاد، دبیر علمی همایش، در هفدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات، با اشاره به وضعیت قیر و آسفالت کشور گفت: یکی از مهمترین دستاوردهای این مرکز در سال گذشته، بازنگری اساسی در نشریات فنی مربوط به این حوزه بوده است.
وی تصریح کرد: در این بازنگری از نظرات اساتید و صاحبنظران استفاده شده و هدف نهایی، ایجاد وحدت رویه در تدوین و اجرای استانداردهای قیر و آسفالت است.
دبیر علمی همایش با اشاره به واحدهای تولیدی قیر و آسفالت افزود: بخش قابل توجهی از فعالیتهای مرکز تحقیقات به بررسی خرابیهای غیرمستقیم در حوزه آسفالت اختصاص دارد که حدود ۷۰ درصد این موارد را شامل میشود.
مقدسنژاد افزود: جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده و براساس نقشه پراکندگی کارخانجات، بیشترین تمرکز واحدهای تولید قیر در غرب کشور است، در حالی که فعالیتها در شرق و جنوب شرق کمتر است.
وی تصریح کرد: در سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ گواهینامههای متعددی برای کارخانهها صادر شده که باید تداوم یابد و این موضوع از مباحث جدی مرکز است.
دبیر علمی همایش تأکید کرد: ارزیابیهای کیفی و کمی کارخانجات آسفالت باید با دقت بیشتری انجام شود تا سطح عملکرد این واحدها ارتقا پیدا کند.
مقدسنژاد در ادامه درباره وضعیت راههای کشور بیان کرد: هماکنون حدود ۲۹۳ هزار کیلومتر راه در سطح کشور وجود دارد که شامل ۳ هزار و ۱۳۰ کیلومتر آزادراه، ۲۶ هزار کیلومتر راه اصلی، ۳۹ هزار کیلومتر راه فرعی و ۱۱۰ هزار کیلومتر راه روستایی آسفالته است. وی ادامه داد: ارزش زیرساختهای راهی کشور در حال حاضر حدود ۹ هزار همت برآورد میشود.
دبیر علمی همایش افزود: در سال گذشته حدود ۵ هزار کیلومتر از آزادراهها نیاز به نگهداری داشته که تأمین اعتبار ۲۶ هزار میلیارد ریالی آن با دشواری همراه است. او گفت: استان سمنان در این زمینه وضعیت مطلوبی ندارد، در حالی که سایر استانها عملکرد بهتری داشتهاند و این تفاوت در حوزه بزرگراهها نیز مشهود است.
مقدسنژاد خاطرنشان کرد: براساس ارزیابیهای انجامشده، تنها ۲۰ درصد راههای روستایی در وضعیت سالم قرار دارند، در حالی که بیش از ۵ درصد دچار خرابی شدید و ۵۶ درصد در شرایط خرابی کم یا متوسط هستند.
وی افزود: در پنج سال اخیر، به دلیل کمبود منابع مالی، اولویت تخصیص بودجه از اقدامات پیشگیرانه به تعمیر خرابیهای شدید تغییر یافته است.
مقدسنژاد تأکید کرد: استراتژی کشور در حوزه راهداری باید شفاف و متمرکز بر نگهداری اصولی راهها باشد.
به گفته وی، ایران در دو سال اخیر در زمینه تحقیقات قطعات کنترلی پیشرفتهای قابل توجهی داشته و در حال حاضر ۴۸ قطعه آزمایشی در استانهای مختلف متناسب با شرایط اقلیمی کشور در حال بررسی است.
دبیر علمی همایش در پایان گفت: کارخانه آسفالت بازیافتی با ظرفیت ۲۴۰ تن در ساعت میتواند در صورت فعالیت ۲۰۰ روزه در سال، حدود ۳۰۰ هزار تن آسفالت تولید کند که این امر نیازمند برنامهریزی دقیق برای کاهش هزینههای سالانه و افزایش بهرهوری است.