به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، وزیر راه و شهرسازی در کارگاه تخصصی شهرهای جوان- بهینه سازی مصرف انرژی اظهار داشت: به طور متوسط سالانه 1.6 درصد به میزان مصرف انرژی کشور اضافه می شود و در صورت تداوم آن، ایران تا افق سند چشم انداز 20 ساله به یکی از واردکنندگان انرژی در دنیا تبدیل خواهد شد.
عباس آخوندی امروز شنبه در کارگاه تخصصی شهرهای جوان - بهینه سازی مصرف انرژی که بصورت مشترک بین متخصصان و کارشناسان ایرانی و آلمانی و با رویکرد بهینهسازی مصرف انرژی و توجه به محیط زیست و طراحی شهرها برگزار می شود، گفت : شرط لازم برای حضور قدرتمند در عرصه های جهانی وجود یک طرح بهینه سازی در مصرف منابع مختلف انرژی در کشور را ضروری می سازد و توجه به آن می تواند تحول اقتصادی بزرگی را بدنبال داشته باشد.
آخوندی بیان کرد: در قرن کنونی به دلیل پیچیدگی و تحولات روزافزون جامعه جهانی، انرژی نقش اساسی در اقتصاد و سیاست کشورها ایفا میکند و پیشبینی دقیق چشمانداز بخش انرژی و اتخاذ استراتژی مناسب از ارکان اصلی حفظ ثبات و قدرت سیاسی و اقتصادی هر کشور است.
وزیر راه و شهرسازی افزود: صنعت ساختمان یکی از صنایع بزرگ و به شدت انرژیبر در کشور محسوب میشود و از طرفی این صنعت به عنوان یکی از اصلیترین معیارهای صنعتی شدن هر کشور و نماد رشد و توسعه مطرح است که توجه خاص به این صنعت و بهبود و توسعه آن از اهمیت ویژهای برخوردار است.وی گفت: در حال حاضر 40 درصد مصرف کل انرژی در کشور به بخش خانگی و تجاری اختصاص دارد، به نظر میرسد این مقدار مصرف انرژی از طراحی نامناسب شهرها در ساختمانها باشد.وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: عدم رعایت الزامات اجرای ساختمانها از نظر مصرف انرژی، وجود مصالح غیراستاندارد و غیرمنطبق با شرایط اقلیمی مناطق مختلف کشور از مهمترین دلایل مصرف زیاد انرژی در ساختمانها باشد.
آخوندی با بیان این مطلب که نیاز طراحی شهرها در کشور، توجه به مفاهیم پایدار در طراحی شهرها و ساختمان ها است، گفت: مبانی نظری مفهوم پایداری در شهر شامل مواردی نظیر کاهش آلودگی، حفظ منابع طبیعی، کاهش حجم ضایعات شهری، افزایش بازیافتها و کاهش انرژی مصرفی، توجه به فضا و نواحی سبز، عدم تمرکز شهری و کاهش پراکندگی ها، توسعه شهرهای کوچک برای کاهش اتکا به شهرهای بزرگ و اتخاذ سیاست کاربردی صحیح و محافظت از زمین میشود.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر این نکته که در شرایط کنونی شاخص کمی در حوزه شهرها به تنهایی کافی نیستند گفت: باید شاخص کیفی را نیز در توسعه شاخصهای شهری تعریف کرد که در این میان توجه به شاخصهای کیفیت زندگی اهمیت فراوان دارد و به نظر می رسد باید به مؤلفهای مانند توسعه اجتماع محور در راستای افزایش کارایی طرحهای توسعه شهری توجه کرد و به مفهوم توسعه یکپارچه دست یافت.
وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از عمدهترین وظایف وزارت راه و شهرسازی دستیابی به مفهوم یکپارچه توسعه شهری است که بیشک مرکز تحقیقات راه و مسکن و شهرسازی باید به این موضوع بپردازد؛ باید وضعیت کنونی شهرسازی از کالبدمحوری به شهروندمحوری تغییر یابد و تغییر شهرسازی دولتمحور به شهرسازی شهروندمحور مدنظر طراحان قرار گیرد.
در حال حاضر میزان شدت مصرف انرژی در ایران حدود 5 برابر بیش از متوسط جهانی است
محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن در کارگاه تخصصی شهرهای جوان، بهینهسازی مصرف انرژی با اشاره به طرح جامع صنعت ساختمان اظهار داشت: اهمیت صنعت ساخت و ساز و مسائل مرتبط آن برای همه روشن است اما به نظر میرسد باید نقش این صنعت را به عنوان یکی از ارکان توسعه پایدار کشور بازگو کرد.
وی با بیان اینکه صنعت ساخت و ساز همواره به عنوان یکی از معیارهای توسعه کشورها شناخته میشود و اساس پیشرفت و گسترش صنایع دیگر است، گفت: بخش مسکن بیش از 30 درصد حجم اقتصاد کشور را به خود اختصاص داده و از طرف دیگر مصرف انرژی در واحدهای تجاری و خانگی حدود 40 درصد کل میزان مصرف انرژی کشور است.
رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن گفت: ایران پس از روسیه از نظر شدت مصرف انرژی در جایگاه دوم دنیا است؛ در حال حاضر میزان شدت مصرف انرژی در ایران حدود 5 برابر بیش از متوسط جهانی است.
محمد شکرچی زاده اضافه کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به عنوان پیشرو در امر تحقیقات در خصوص ساخت و ساز در طی این سال ها کوشیده است تا تحقیقات کاربردی در زمینه توسعه و ارتقای کیفی ساخت و ساز را در کشور با مدنظر قرار دادن اصول توسعه پایدار و بهینهسازی مصرف انرژی به انجام برساند.رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن در ادامه گفت: این مرکز توجه ویژهای به اصول توسعه پایدار در صنعت سیمان و بتن دارد و پروژههای متعددی را در این خصوص به انجام رسانده است؛ علاوه بر این بخش طراحی محیط و انرژی در این مرکز نیز با هدف بهبود مصرف انرژی در ساختمانها توسعه و تجهیز شده است.وی اضافه کرد: در زمینه طراحی شهری نیز این مرکز در پروژه بینالمللی شهرهای جوان که 10 کشور جهان در آن مشارکت دارند و از طرف وزارت علوم کشور آلمان حمایت میشود همکاری مناسبی دارد که این کارگاه بخشی از نتایج پروژه مذکور است.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: پروژه «شهرهای جوان - توسعه بافت شهری با بهینهسازی مصرف انرژی در منطقه تهران - کرج» یکی از 10 پروژهای است که در کشورهای مختلف در حال توسعه در چارچوب طرح کلی ابرشهرهای آینده در فاصله سالهای 2008 تا 2013 میلادی با حمایت وزارت علوم آلمان با هدف توسعه پایدار تعریف شده، انجام گرفته است.
وی افزود: این پروژه در ایران با حمایت وزارت راه و شهرسازی و همکاری مرکز و دانشگاه فنی برلین به انجام رسیده است، همچنین شرکت عمران شهرهای جدید و شرکت عمران شهر جدید هشتگرد به عنوان مخاطبان اصلی دیگر طرفهای کاری پروژه را شکل دادند.
وی گفت: تأکید اصلی پروژه بر اهداف توسعه پایدار از طریق بهینهسازی مصرف انرژی و کاهش گازهای گلخانهای در شهرهای جدید است. در این راستا با رویکرد برنامهریزی یکپارچه در یک منطقه شهری، راهکارها و ابداعات فنی نوآورانه، کاهش مصرف انرژی در حوزههای مختلف مشتمل بر برنامهریزی شهری، حملونقل، آب و فاضلاب و انرژی به کار گرفته شده است.
رئیس مرکز تحقیقات راه و مسکن با اشاره به اینکه این مرکز برای آینده نزدیک در نظر دارد سند جامع ساختمان را با اصول مفاهیم توسعه پایدار تدوین کند، اظهار داشت: قطعاً تدوین این سند راهی به سوی طراحی اصولی شهرها و ساختمانها در کشور است و در تدوین این سند لزوم توجه به بهینهسازی مصارف انرژی از چرخه تولید تا بهرهبرداری مدنظر قرار میگیرد.
وی افزود: طراحی سازهها بر اساس طیف طرح متناسب با شرایط ساختگاه که میتواند منجر به حذف هزینه آتی مقاومسازی یا کاهش آن شود و ارائه بخش نقشه طبقهبندی نوع خاک بر اساس آییننامه 2800، توجه به اصول معماری بر اساس اقلیم مناطق مختلف کشور در طراحی ساختمان ها و استفاده حداکثر از منابع انرژی طبیعی در ساختمان ها با الگوی مناسب معماری در شهرها، توجه به هویت های معماری جهت استفاده از انرژیهای طبیعی و توسعه و تدوین استانداردها و ضوابط ساخت و اجرای انواع سازه ها در شرایط منطبق با اقلیم کشور باید در تدوین سند جامع سند ساختمان مورد توجه قرار گیرد.
کارگاه تخصصی شهرهای جوان - بهینهسازی مصرف انرژی با مطالعه موردی شهر جدید هشتگرد در دو روز از امروز شنبه 19 بهمن با حضور کارشناسان ایرانی و آلمانی، نمایندگان وزارت علوم آلمان و نیز تیم متخصص دانشگاه فنی برلین در محل مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی آغاز به کار کرد.