Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility نشست تخصصی جامعه و تشکلهای حرفه‌ای معماری و شهرسازی کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی > مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی
  •  
  • EN
چهارشنبه 14 آبان 1404

اخبار و رویدادها

نشست تخصصی جامعه و تشکلهای حرفه‌ای معماری و شهرسازی کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

نشست تخصصی جامعه و تشکلهای حرفه‌ای معماری و شهرسازی کشور 8 بهمن ماه با حضور وزیر را و شهرسازی در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد.
عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در اولین نشست تخصصی جامعه و تشکلهای حرفه‌ای معماری و شهرسازی کشور، پس از شنیدن دغدغه های فعالان و صاحب نظران این حوزه در خصوص مسئله مهندسی در ایران ، اظهار داشت: قبول دارم که مهندسی طی سالهای اخیر مورد بی مهری قرار گرفته است و باید به انگاره های دانش،دانایی و مهندسی بازگردیم اما این موضوعی نیست که به صورت اداری امکانپذیر باشد.
وی با بیان اینکه نمی توان به مشکلات مهندسی و مسائل مربوط به آن تنها در چارچوب فنی نگریست ، افزود:مهندسی مفهومی نیست که بتوان آن را از جامعه جدا کرد چرا که خدمات آن در بستر اجتماعی عرضه می شود و باید با مردم ، شهرداری ، مالکان و دولت ارتباط برقرار کند.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه مسائل مهندسی را باید در چارچوب اجتماعی مطرح کرد ، ادامه داد: جا انداختن این موضوع که مهندسان فارغ از تخصص خود ، شهروندان این جامعه هستند کار دشواری است چراکه خود آنها نیز تاکنون دنبال چنین موضوعی نبوده اند.
وی از نحوه تأیید صلاحیت مهندسان انتقاد کرد و گفت: سوال اینجا است که چرا یک دستگاه یا نهاد دولتی باید مسئول صلاحیت دادن به مهندسان باشد.از سوی دیگر باید پرسید اگر فرد یا بنگاهی نتوانست به تعهدات خود عمل کند آیا دستگاه صلاحیت دهنده پاسخگو خواهد بود.چنین مسائلی نشان می دهد که در بحث مهندسی خانه از پای بست ویران است.
آخوندی تصریح کرد: به نوعی نظام حرفه ای متکی بر حقوق اجتماعی نیاز داریم که علاوه بر دادن صلاحیت ، پاسخگویی ، مسئولیت اجتماعی و منافع فردی را نیز تضمین کند.
وی اظهار داشت: زمانی که در سال 1374 دنبال تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان بودیم ، سازمان برنامه و بودجه وقت و نظام فنی و اجرایی با آن مخالفت کرده و شرط موافقت خود را خارج شدن پروژه های دولتی از شمول این قانون بر می شمردند.البته چنبن خواسته ای آن زمان از سوی جامعه فنی نیز که پروژهای دولتی زیادی را در دست اجرا داشتند ، حمایت شد اما امروز که تعداد پروژها کم شده ، ماجرا نیز تغییر کرده است.
وزیر راه و شهرسازی با تأکید براینکه اگر واقعیت ها را نپذیریم ، شروع به اصلاح نخواهیم کرد، ادامه داد: با بحث یکپارچه سازی نظام مهندسی موافقم اما پیش از آن باید مهندس حرفه ای که مسئولیت اجتماعی اقدامات خود را می پذیرد و به جامعه پاسخ می دهد را ایجاد کنیم.
آخوندی با بیان اینکه وقتی مهندسی زیر نقشه ای که می داند برخلاف حقوق سایر شهروندان است را امضا می کند ، چکونه می تواند بگوید من صلاحیت دارم ، خاطرنشان کرد: اولین هسته صلاحیت حرفه ای ، تعریف درست یک مهندس حرفه ای است.
پروانه حسینی امتیاز به خبر :
رنگ پس زمینه:
رنگ فونت:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت
بزرگنمایی متن
تغییر فونت