«پنل دستاوردهاي همايش قير و آسفالت در يك دهه اخير»
دكتر فريدون مقدس نژاد دبير كميته علمي شانزدهمين ملي قير و آسفالت
داوود محمدي رييس انجمن قير كشور
دكتر نادر طباطبايي استاد دانشگاه شريف
به گزارش استودیو شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، فریدون مقدسنژاد در پنل دستاوردهای قیر و آسفالت در یک دهه اخیر با اشاره تاریخچه برگزاری همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات در کشور اظهار داشت: این نمایشگاه برای نخستین بار در سال ۱۳۷۳ در تربت مدرس برگزار شد و بعد از برگزاری چندین دوره در فواصل نامنظم در نهایت از سال ۱۳۹۳ هرساله به صورت منظم در مرکز تحقیقات به صورت مستمر برگزار میشود.
وی سپس با اشاره به سیاستهای کلی این همایش تصریح کرد: تشخیص نیازهای صنعت به ویژه در ۱۰ سال گذشته مهمترین سیاست برگزاری همایش و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات بوده است که در کنار آن میزگردها و کارگاههای آموزشی نوین نیز در جهت ارائه آخرین دستاوردها در این حوزه نیز برگزار میشود.
دبیر کمیته علمی شانزدهمین همایش ملی قیر و آسفالت در ادامه با اشاره به استقبال فعالان این حوزه گفت: روند استقبال فعالان صنعت و دانشگاه از این همایش همواره رو به تزاید بوده است و نشان میدهد سیاست ما نگرش درستی بوده و امسال نیز بیش از سالهای گذشته استقبال را در بدنه صنعت شاهد بودیم.
مقدسنژاد همچنین با اشاره به نحوه فراخوانها و پذیرش مقالات افزود: در ابتدا با فراخوان اطلاعیهای از طریق سایت مرکز تحقیقات، مجموعهای مقالات براساس محورهای طراحی شده همایش دریافت میشود، ۳ داور متخصص در حوزههای مختلف مقالات را براساس نو بودن و مرتبط بودن با محورهای همایش ارزیابی میکنند که در صورت کیفیت بالا در قالب پوستر و یا ارائه شفاهی انتخاب میشوند.
وی بیان کرد: فعالان و تولیدکنندگان صنعت قیر و آسفالت با حضور در اینهمایش طبیعتا در جریان آخرین دستاوردها در حوزه دانشگاهی قرار میگیرند، البته ما صرفا به مقالات تکیه نمیکنیم و چون بیشترین مخاطب ما صنعتگران هستند بیشترین رویکرد ما برگزاری کارگاههای آموزشی است که به انتقال چالشها و معضلات، ارائه راهکارها و همچنین فناوریهای جدید با توجه به امکانات موجود توجه دارد.
دبیر کمیته علمی شانزدهمین همایش ملی قیر و آسفالت سپس تصریح کرد: در ۳ سال اخیر میزان استقبال برای غرفهها به قدری زیاد شده که بعضا با کمبود فضا برای اختصاص غرفه به شرکتها رو به رو میشویم که نشان از دیده شدن این نمایشگاه در حوزه صنعت و همچنین دستگاههای اجرایی دارد.
مقدسنژاد گفت: حدود ۳۲۰هزار کیلومتر راه اعم از اصلی، فرعی، آزادراه و بزرگراه در کشور وجود دارد که طبقه آخرین برآورد صورت گرفته حدود ۹ هزار همت ارزش راههاست که در عرف جهانی سالانه هزینه نیازمند ۲ تا ۶ درصد معادل ۳۶۰ همت هزینه نگهداری راه است که تفاوت فاحشی بین نیازها و امکانات موجود وجود دارد و تنها ۱۰ درصد از منابع را میتوانیم تامین کنیم که این فقدان منابع سبب کاهش کیفیت جادهها شده است؛ بنابراین باید به سمت راهکارهای بهنگام و ارزانقیمت بریم که قبل اینکه جادهها به مرحله خرابی برسد با راهکارهای پیشگیرانه بتوان آنها را حفظ کرد.
وی ادامه داد: به نظر میرسد در حوزه راهداری بدنه مدیریتی کشور متوجه این موضوع شده و باید به سمت استفاده از فناوریهای نوین مانند آسفالتهای حفاظتی رفت که بتوان عمر آسفالتها را افزایش داده واز طرفی ضخامت آسفالتها را حفظ کرد و بیشتر بدنه اجرایی کشور را با این موضوع آشنا کرد که به نظر میرسد تا حدودی موفقیتآمیز بوده است.
دبیر کمیته علمی شانزدهمین همایش ملی قیر و آسفالت در پایان با اشاره به چشمانداز بینالمللی این همایش و نمایشگاه خاطرنشان کرد: در سالهای گذشته تعامل خوبی با متخصصان خارجی در این حوزه برقرار شده، که به دلیل محدودیتهای موجود سعی شده به صورت مجازی و غیرحضوری از آنها استفاده شود.
شرکت "قیرانپخش" پیشرو در تعامل انجمن صنفی قیر و آسفالت با دانشگاه؛ ارزآوری قیر برای ۱۴۰۴ به ۳ میلیارد دلار میرسد
داوود محمدی در پنل دستاوردهای همایش قیر و آسفالت با اشاره به ارتقا صنعت قیر و آسفالت در سالهای اخیر اظهار داشت: از همان ابتدا هدف از تشکیل انجمن صنفی قیر و آسفالت، پیگیری مطالبات صنفی و ضرورت ارتباطات با دستگاهها بوده است.
وی بیان کرد: چون شرکتها به تنهایی نمیتوانستند در راستای تحقق حقوق خود گام بردارند و از طرفی رشد و شکوفایی این صنعت مستلزم رفاه این مشکلات بود، لذا با جدیت در این راستا گام برداشتیم.
این فعال حوزه قیر و آسفالت صمن تشکر از مسئولان و رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی افزود: حمایت مسئولان سبب شد امسال خوشبختانه شاهد حضور فعالانه بسیاری از واحدهای قیرساز کشور در نمایشگاه و همایش ملی قیر و آسفالت باشیم که نشان از بلوغ فکری در این حوزه است.
محمدی سپس با اشاره به جایگاه قیر در اقتصاد کشور تصریح کرد: ۳۵ سال گذشته با دلیل عدم وجود فناوریهای نوین مازاد مواد اولیه قیر در بیابانها ریخته میشد اما امروزه بواسطه سرمایهگذاری بخش خصوصی، به قیر با عنوان طلای سیاه هویت بخشیده شد.
وی ادامه داد: قیر امروز به نهمین صنعت ارزآور کشور تبدیل شده است و سال گذشته بیش از ۲ میلیارد دلار ارزآوری برای کشور به همراه داشت، بیشترین واحدهای تولید قیر واحدهای مدرنی هستند و به لحاظ ظاهری بسیار پیشرفت داشتهاند کذبه جرات میتوان گفت قیرهای تولیدی کشور بالاتر از سطح استاندارد قرار گرفتهاند.
رئیس انجمن قیر کشور بیان کرد: ۳۵ سال پیش هر تن قیر ۲۱۵ تومان بود اما امروز یک تن قیر ۱۷ میلیون تومان ارزشگذاری میشود که نشان از جایگاه آن در اقتصاد کشور دارد. محمدی گفت: امید است با برطرف کردن چالشهای این صنف در سال آینده به ارزآوری بالای ۳ میلیارد دلار در این حوزه برسیم.
محمدی در پایان با اشاره به تعامل انجمن صنفی با دانشگاه خاطرنشان کرد: شرکت قیرانپخش اولین بخش خصوصی در این حوزه بود که با هدف بهرهبرداری از امکانات آزمایشگاهی و فرآیند کنترل کیفیت تفاهمنامهای را با دانشگاه شریف امضا کرده که امید است اقدامات موثری در این راستا برداشته شود.
اهمیت روسازی آسفالتی به سبب بازیافت پذیری/ ارتباط صنعت با دانشگاه در حوزه قیر تقویت میشود
نادر طباطبایی استاد دانشگاه شریف و چهره برتر سال ۱۴۰۲ در پنل"دستاورد همایش قیر و آسفالت در یک دهه اخیر"با اشاره به رونق حوزه قیر و آسفالت طی دهه گذشته اظهار داشت: اولین بار این همایش در سال ۱۳۷۳ برگزار و سپس با تاخیر ده ساله در سال ۱۳۸۳ مجدد برگزار شد که از سال ۱۳۹۲ پیشنهاد داده شد برای تحول این حوزه، همایش باید هر سال برگزار شود.
وی ادامه داد: همزمان حوزه قیر و آسفالت به بخش خصوصی واگذار شد که عملا با رقابت ایجاد شده، تحولی در صنعت رخ داد، در قالب این همایش و نمایشگاه صنعتگران و تولیدکنندگان محصولات را عرضه میکنند و محفلی برای ارائه توانمندی افراد و شرکتها هست که باعث هم افزایی و تعالی این حوزه میشود.
استاد دانشگاه شریف عنوان کرد: در بعد دانشگاهی در تحقیقات از توانمندی صنعت استفاده میشود و همچنین صنعت از دانشگاه بهره میگیرد، از سوی دیگر در دانشگاه گرایش مرتبط با راه و راهسازی جایگاه قویتری پیدا میکند و این همکاریها باعث آینده شغلی بهتر برای افراد علاقمند میشود.
طباطبایی در مورد ارتباط صنعت و دانشگاه گفت: ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور خیلی جا نیفتاده و به ویژه در حوزه روسازی باید توسعه پیدا کند، طی چند سال اخیر که انجمن شکل گرفته ما هم سعی کردیم کمک کنیم و ارتباط با واحدهای تولید قیر داشته باشیم و متقابلا همکاری علمی داشتیم که عملا تربیت نیروی انسانی سبب رشد صنعت و بهبود وضعیت راهها میشود.
وی خاطرنشان کرد: یکی از اهداف همایش این بود که باید به وضعیت راهها رسیدگی شود، ۹ هزار همت ارزش راههای کشور است که نیاز به نگهداری دارد. پیش از این قیر به عنوان پسماند تلقی میشد ولی با توجه به اینکه نهمین ارزآوری کشور را دارد و با توجه به اینکه کشور نفتخیزی هستیم که قبلا خوراک قیر دورریز میشد، هنر قیر این است که ماده بازیافتپذیر است، بنابراین باید قیمت را در راستای چرخه عمر، سهولت و بازیافتپذیری لحاظ کنیم، چراکه قیر از نظر توسعه پایدار مهم است، آلودگی ایجاد نمیکند و روسازی بازیافت پذیر دارد و صنعت به این سمت رفته است و باید نوآوری در صنعت قیر ایجاد کنیم.
استاد دانشگاه شریف تاکید کرد: از بعد توسعه پایدار که موضوع جهانی است، روسازی آسفالتی نقش مهمی دارد، چراکه بازیافت پذیر است، البته این موضوع در کشور خیلی محقق نشده و عملیاتی شدن آن چشمانداز آینده خواهد بود.