«پنل انجمن آسفالت و ارتقاي كيفيت»
محمدرضا معماريان پژوهشگز حوزه صنعت قير و آسفالت
دكتر سعيد احمدي رييس بخش قير و آسفالت مركز تحقيقات راه، مسكن و شهرسازي
ياسر گلي رييس انجمن صنفي توليدكنندگان آسفالت مازندران
به گزارش استودیو خبر شانزدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات، در پنل انجمن آسفالت و ارتقای کیفیت محمدرضا معماريان با اشاره به ساختار و قوانین موجود اظهار داشت: تشکلات صنفی تخصصی و حرفهای در کشور به عنوان یک مرکز و نهاد، جایگاه خوبی در کشور پیدا کردهاند.
وی بیان کرد: مدلهای مختلفی در دنیا آزمایش شدهاند، در کشور ما هم قوانین خوبی برای پرهیز از تمرکزگرایی پیشبینی شده که از جمله آنها در اسفندماه سال گذشته مجلس شورا اسلامی قانون نحوه تشکیل و فعالیت تشکلهای صنفی و حرفهای را به تصویب رساندند که مانع از آسیبهای جدی به تشکلها در باب تمرکزگرایی وارد ساخت.
این پژوهشگر حوزه صنعت قیر و آسفالت افزود: یکی از مواردی که در این قانون به خوبی دیده شده موضوع شکلگیری انجمنها و تشکلهای صنفی در سطح استانها بود که قانون اجرایی آن توسط هیئتوزیران دیده شد تا بتوانند وضعیت خود را ساماندهی کنند.
معماریان تصریح کرد: پیش از این در حوزه عمومی این تشکلها در تهران شکل میگرفت و دفاتر استانی صرفا بنا بر برخی اقتضائات به صورت خیلی محدود شکل میگرفت، اما با تصویب این قانون در استانها همچون تهران تشکلهای صنفی نیز وارد فعالیت شدند و به راحتی فعالان این حوزه میتوانند در استانها به صورتی هدفمند تشکل راهاندازی کرده و ارتباطات خود را در تشکلات ملی تعریف کنند.
وی افزود: موضوع مهم در ایجاد تشکلهای صنفی اینکه چون این موضوع در قانون پیشبینی شده است بنابراین تمکین به آن الزامآور بوده و از این جهت مزیتهای خوبی به همراه دارد.
این پژوهشگر حوزه صنعت قیر و آسفالت در پایان خاطرنشان کرد: پیشنهاد این است که به دلیل مهلت قانونی تا پایان امسال برای هدفمندسازی تشکلهای صنفی، فعالان این حوزه ضمن تعامل فکری و تخصصی در این تشکلها، نظرات و دیدگاههای خود را به تشکلهای مافوق انتقال داده و به خواست و راهبری صحیحتری بپردازند.
ابزارهای تشویقی موجب ارتقا کیفیت قیر و آسفالت کشور میشود
سعید احمدی در پنل انجمن آسفالت و ارتقای کیفیت با اشاره به وضعیت تولید کنندگان آسفالت در کشور اظهار داشت: در حوزه کارخانجات آسفالت، هیئتوزیران در سال ۱۳۹۰ بحث ساماندهی وضعیت کارخانجات آسفالت، شن و ماسه به موضوع اساسی تبدیل شد و در سال ۱۳۹۱ با تصویب آن در شورای عالی زیربنایی مقرر شد که تمام کارخانجات آسفالت ساماندهی شوند.
وی بیان کرد: طی اقدامی جامع تمامی کارخانجات در کشور ساماندهی شدند و با ارزیابیهای صورت گرفته، رابطهای استانی مشخص و بازدید گستردهای از کارخانجات توسط کارشناسان این حوزه صورت گرفت که این رویه به صورتمستمر تا به امروز ادامه دارد.
رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سپس با اشاره به وضعیت نامناسب رویه آسفالتها گفت: در سال گذشته در جلساتی که در باب ارزیابی کارخانجات برگزار شد مقرر گردید که دستورالعمل ارزیابی کارخانجات مجدد مورد بررسی قرار گرفته و کارخانجات براساس شاخصهای تعیینشده رتبهبندی شوند.
احمدی ادامه داد: در بحث وزندهی به هر یک از شاخصها، ۲ عامل نیروی انسانی و کنترل کیفیت بسیار مورد توجه قرار گرفت که در نهایت کارخانجات به یک امتیاز کلی میرسیدند و بر این مبنا از برخی امتیازات تشویقی برخوردار میشدند.
وی تصریح کرد: استراتژی به این نحوه است که کارخانجاتی که در حوزه نیروی انسانی و تجهیزات سرمایهگذاری لازم را داشتند، به پروژههای آزادراهی و پروژههای با اهمیت بالا ورود پیدا میکنند و کارخانجات با امتیاز کمتر با اعم از برخی ابزارهای حمایتی ترغیب به سمت ارتقا شاخصها میشوند.
رئیس بخش قیر و آسفالت مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه با اشاره به عدم هماهنگی بین دستگاهها گفت: متاسفانه به دلیل عدم ترغیب کارخانجات به اخذ گواهینامهها، شاهد کاهش طول عمر آسفالت هستیم.
احمدی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به کارخانجات که دارای گواهینامه فنی هستند قیر تهاتری داده میشود و در حال حاضر تعاملات خوبی با کارخانجات وجود دارد تا بتوانند شاخص کیفیت قیر را افزایش دهند و این موضوع در دولت جدید به جد پیگیری میشود.
تشریح ظرفیت تشکلهای صنفی در پیشرفت صنعت قیر و آسفالت کشور؛ ایجاد تشکلهای صنفی نیازمند اولتیماتوم زمانی است
یاسر گلی در پنل انجمن آسفالت و ارتقای کیفیت با اشاره به فعالیت ۱۵۰۰ واحد تولیدی در کشور اظهار داشت: اگر بخواهیم ظرفیت منطقی به ازای واحد یعنی ۸ ساعت در روز و ۲۰ روز در ماه محاسبه کنیم حدود ۲۱۰ میلیون تن ظرفیت تولید سالانه آسفالت در کشور وجود دارد که متاسفانه در سالهای گذشته تنها ۲۵ درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار گرفته است.
وی ادامه داد: علاوه بر این با توجه به اینکه طی سالهای اخیر با افزایش قیمت سرسامآور قیر روبه رو بودیم، بنابراین بخش عظیمی از بودجه کشور نیز برای راهسازی و نگهداشت آسفالت هزینه میشود.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت مازندران سپس با اشاره به ضرورت تشکیل انجمن افزود: مشکلات تشکلی بسیاری در ابتدا به لحاظ ابلاغ برخی دستورالعملها و یا ابلاغ انفرادی به فعالان این حوزه وجود داشت، که با توجه به معضلات و چالشهای بسیار تصمیم به ایجاد انجمن در سال ۱۳۸۵ در مازندران گرفته شد.
گلی تصریح کرد: مادامی که تشکل و یا انجمن صنفی از حالت اختیار به ضرورت تبدیل نشود قطعا نمیتوان انتظار مطلوبی از آن داشت، مراکز تحقیقاتی و علمی اقدامات خوبی در این زمینه انجام میدهند اما حلقه وصلی بین این مراکز و تولیدکنندگان لازم است که انجمنها میتوانند نقش این حلقه را داشته باشند.
وی ادامه داد: نهادینهسازی انجمنها و تشکلهای صنفی به عنوان حلقه وصل، مستلزم این است که انجمنهای صنفی چون به عنوان تشکلهای خودجوش مطرح میباشند، نیارمند حمایت در موضوعاتی هستند که سیاستگذاری میکند تا بتواند بر زیرشاخههای خود ابلاغ و مطالبهگری کند.
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان آسفالت مازندران در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه انجمنهای صنفی در برخی استانها ضروری دیده نشده و بالطبع ابلاغهای قانونی با تاخیر به دست واحدها میرسد؛ لذا باید این تشکلها به عنوان رابط سریعتر شکل بگیرد که به دلیل اشراف کامل بر موضوعات میتوانند گامی موثر در حفظ منافع صنفی و ملی باشد.