مدیرعامل شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بر ضرورت هوشمندسازی و مولدسازی منابع راهآهن تأکید کرد و گفت: با توجه به عدم تناسب منابع موجود با حجم وظایف و مأموریتهای شرکت، استفاده از فناوریهای نوین و رویکرد دادهمحور برای اولویتبندی و بهینهسازی منابع ضروری است.
به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر جبارعلی ذاکری در دیدار با رئیس، معاون آموزش و توسعه فناوری و مدیران بخشهای تحقیقاتی این مرکز، با اشاره به هزینه سالیانه ۷۰۰ میلیارد تومانی نگهداری و تعمیرات لوکوموتیوها، گفت: مرکز تحقیقات میتواند در ارائه راهکارهای نوین برای نگهداری خطوط، لوکوموتیوها و بهینهسازی منابع، از جمله هوشمندسازی و مولدسازی منابع، با راهآهن همکاری کند.
وی بر استقلال علمی مراکز تحقیقاتی در ارائه خدمات مشاوره فنی و آزمایشگاهی تأکید کرد و افزود: شرکت راهآهن آمادگی دارد از ظرفیت مرکز تحقیقات در شناسایی مشکلات و واگذاری تستهای کیفیت و کارایی تجهیزات ریلی استفاده کند.
مدیرعامل راهآهن با اشاره به چالشهای دوام بتن تراورسها و ابنیه فنی در شرایط محیطی تهاجمی، از ارزیابی بتن گوگردی به عنوان راهکاری برای مقابله با خوردگی خبر داد و گفت: با حمایت شرکت راهآهن و پیمانکاران، از پوشش گوگردی تراورسها در بخشی از محور بافق-بندرعباس و تولید تراورسهای جدید با بتن گوگردی استفاده خواهیم کرد.
دکتر ذاکری در پایان بر اهمیت آموزشهای مستمر و احیای آموزشهای سیار کارکنان راهآهن تأکید کرد و گفت: برای توانمندسازی و مدیریت استعدادها و احراز صلاحیت عوامل اجرایی راهآهن، باید از ظرفیت مرکز تحقیقات بهرهبرداری کنیم.
در این دیدار، دکتر محمدمهدی حیدری، رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، آمادگی مرکز را برای انجام پروژههای تحقیقاتی مشترک با شرکت راهآهن و اجرای سند بالادستی ضوابط ریلی تدوینشده با همکاری سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد و افزود: با استفاده از ظرفیت قانون حمایت از شرکتهای دانشبنیان، این مرکز آمادگی دارد در شناسایی و احصای مسائل و یافتن راهکارهای نوآورانه برای رفع نیازهای فناوری شرکت راهآهن همکاری کند.
دکتر حیدری همچنین با تشریح فرایند احداث آزمایشگاه مرجع ریلی کشور در مرکز تحقیقات گفت: این آزمایشگاه به افزایش طول عمر مفید تجهیزات و زیرساختهای ریلی از طریق روشهای پیشرفته آزمایش و کنترل کیفیت و پیشگیری از هزینههای بالای تعمیرات کمک خواهد کرد.
وی ادامه داد: این آزمایشگاه با شناسایی زودهنگام عیوب و ارائه راهکارهای مناسب برای تعمیر و نگهداری پیشگیرانه، نقش مهمی در بهبود عملکرد و کاهش هزینههای راهآهن ایفا خواهد کرد.