•  
  • EN
چهارشنبه، 22 مرداد 1399

اخبار و رویدادها

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

نشست مشترک هم‌اندیشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ انعقاد موافقتنامه مشترک مرکز تحقیقات و منطقه آزاد قشم

نشست مشترک هم‌اندیشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی/ انعقاد موافقتنامه مشترک مرکز تحقیقات و منطقه آزاد قشم
صبح امروز نشست مشترک هم‌اندیشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در محل مرکز تحقیقات برگزار شد.

صبح امروز نشست مشترک هم‌اندیشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در محل مرکز تحقیقات برگزار شد.
در این نشست که با حضور محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، معاونین و مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور، معاونین و جمعی از مدیران و کارشناسان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد، ضمن مرور همکاری‌های فی‌مابین دو مجموعه، اقدامات و فعالیت‌ها و همچنین پیشنهادات مرکز در محورهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های شاخص مناطق آزاد با شرایط اقلیمی متنوع، معرفی شهر هوشمند و اهمیت آن در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و مولدسازی دارایی‌های فیزیکی عمومی ارائه و تشریح شد.
شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این نشست با تاکید بر اهمیت و جایگاه ویژه مناطق آزاد در کشور گفت: مناطق آزاد به عنوان یک ابزار مهم توسعه می‌تواند در اقتصاد ملی تاثیرگذار باشد و این فرصت مناسبی است تا برخی طرح‌ها به صورت پایلوت در هر یک از این مناطق اجرایی گردد.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ادامه و در تشریح مختصری از اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات گفت: اقدامات و فعالیت‌های مرکز تحقیقات در بخش‌های مختلف راه، مسکن، شهرسازی و اقتصاد و مالی در 4 حوزه متمرکز است. این مرکز با حضور 25 بخش تحقیقاتی سالانه بیش از 100 پروژه تحقیقاتی را با رویکرد حل مسئله به انجام می‌رساند. همچنین تدوین مقررات ملی، دستورالعمل‌ها، ضوابط و آیین‌نامه‌ها از دیگر وظایف مهم و کلیدی این مرکز به شمار می‌رود.
وی ادامه داد: صدور گواهینامه فنی برای محصولات و سیستم‌های ساختمانی از دیگر وظایف  مرکز تحقیقات است که می‌تواند ارتقای کیفیت محصولات را به دنبال داشته باشد. در واقع گواهینامه ابزاری است که بتوانیم تولیدات داخلی را به کیفیتی مطلوب و مناسب جهت استفاده برای حوزه‌های مختلف همچون ساخت و ساز برسانیم. در همین زمینه پیشنهاد ما این است که با توجه به پروژه‌های مختلف عمرانی در دست انجام و یا در حال اجرا در مناطق آزاد، شرایط استفاده از محصولات دارای گواهینامه فنی مرکز در این پروژه‌ها فراهم شده و این مسئله به صورت یک الزام درآید.
شکرچی‌زاده ابراز امیدواری کرد که با توجه به جایگاه ملی و ویژه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، این نشست بتواند نقطه عطفی در همکاری‌های میان دو مجموعه باشد.
در بخش دیگری از نشست امروز، بهروز محمدکاری مدیر بخش انرژی و نور مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ارائه خود با موضوع راهکارهای کاهش مصرف انرژی در ساختمان‌های شاخص مناطق آزاد، با ذکر این آمار که در سال 2018، نرخ یارانه انرژی در کشور حدود 70 میلیارد دلار بوده است، این نرخ را عجیب عنوان کرد و افزود:  ایران یک ششم یارانه انرژی کل دنیا را به خود اختصاص داده است که رشد آن در دو سال اخیر معادل 42 درصد بوده است. 15 درصد درآمد سرانه مربوط به انرژی است که برابر است با ۸۴۴ دلار به ‌ازای هر نفر. در همین رابطه و با توجه به شرایط موجود نامه‌ای به امضای دو وزیر راه و شهرسازی و وزیر نفت برای رئیس جمهور ارسال شد که در این نامه با اشاره به عدم رعایت کامل استانداردهای موثر در مصرف انرژی در ساخت و سازها، اجرایی شدن برخی موارد را خواستار شدند.
رعايت مبحث 19 مقررات ملي ساختمان در کلیه ساختمان‫های جدیدالاحداث دولتی و نهادهاي عمومي، به عنوان الگو برای ساير ساختمان‌ها، كنترل مضاعف ساخت و سازها از سوی شهرداري‌ها، به‌ منظور اطمينان از رعايت كامل الزامات مبحث 19 مقررات ملي ساختمان، درج رده انرژي ساختمان‌ها در گواهي پايان كار ساختمان‌هاي نو  از سوی شهرداري‌ها به منظور آگاهي مردم از تلفات انرژي در ساختمان‌ها، دريافت برچسب انرژي برای ساختمان‌هاي در‌حال بهره‌برداری از سوی كليه مؤسسات دولتي و نهادهاي عمومي در سال 1399 در راستای اجراي بند 2 ماده 43 ضوابط اجرايي بودجه سال 1399 و ایجاد انگیزه و توجه اقتصادی برای اجرای طرح‌های مرتبط با بهینه‌سازی مصرف انرژی، تعرفه‌های گاز ساختمان‌های دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی برابر نرخ خوراک صنعت پتروشیمی محورهایی بود که در این خصوص ارائه شده است.
وی در بخش دیگری با اشاره به ماده ۱۸ قانون اصلاح الگوی مصرف گفت: در اجراي قانون نظام‌ مهندسی و كنترل ساختمان، وزارت مسكن و شهرسازي موظف است آيين‌نامـه‌هاي صرفه‌جويي مصرف انرژي در ساختمان‌ها را با جهت‌گيري به‌ سوی ساختمان سبز و همچنين شهرسازي را منطبق بر الگوي مذكور با همكاري وزارتخانه‌های نفت، نيرو، كشور و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردي رئیس‌جمهور ظرف یک سال بعد از تصويب اين قانون تهيه و به تصويب هیئت‌وزیران برساند. ما از این موضوع استقبال کردیم در ویرایش جدید مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و همچنین از سال گذشته در یک اقدام جدید با پشتیبانی سازمان ملی،‌ الگوی ارزیابی و رده‌بندی ساختمان‌های سبز در دست انجام قرار گرفت و به زودی الگوی واحدی در سطح ملی ارائه خواهد شد تا همه ساختمان‌ها بر اساس الگو و ساختار واحد برای رده‌بندی اقدام نمایند.
 مدیر بخش انرژی و نور در ادامه با اشاره به مهمترین فعالیت‌های پژوهشی انجام شده این بخش، تهیه پیش‌نویس ویرایش جدید مبحث ۱۹ مقررات، تهیه چارچوب لازم و ارائه روش‌های ارزیابی و رده‌بندی (برچسب ساختمان‌های سبز و پایدار) و  تهیه شرح خدمات مهندسین مشاور برای آن، پیاده‌سازی و اجرایی‌کردن مقررات صرفه‌جویی در مصرف انرژی، راه‌اندازی سامانه الکترونیکی ملی مشترک کنترل شدت مصرف انرژی در بخش ساختمان، امکان‌سنجی و حمایت از کاربرد محصولات کارامد نوین صنعت ساختمان، تجهیز آزمایشگاه‌های تخصصی در جهت ارتقای کیفیت محصولات مورد استفاده برای بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها و... را از جمله این اقدامات برشمرد.
وی در بخش پایانی، پیشنهادات خود را در خصوص توسعه همکاری‌ها با مناطق آزاد در سه محور تقسیم‌بندی نمود و گفت: انجام اندازه‌گیری‌ها، بررسی‌ها و محاسبات لازم برای اولویت‌بندی ساختمان‌های سازمان مناطق آزاد از دیدگاه بهسازی و بهبود عملکرد از دیدگاه انرژی، ممیزی انرژی چند ساختمان شاخص موجود و ارائه مناسب‌ترین راهکارها برای ارتقاء ساختمان‌ها تا حد «ساختمان‌های منطبق با مبحث ۱۹»، «ساختمان‌های کم‌انرژی» و «ساختمان‌های بسیار کم‌انرژی» و تهیه راهنمای طراحی و اجرای ساختمان‌های اداری «کم‌انرژی» و «بسیار کم‌انرژی» محورهایی است که در جهت توسعه همکاری‌ها پیشنهاد می‌شود.
حامد رشیدی اقدم رئیس بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی نیز در ارائه تخصصی با موضوع معرفی شهر هوشمند و اهمیت آن در مناطق آزاد ویژه و اقتصادی کشور با بیان این مطلب که هنوز در دنیا تعریف واحدی برای شهر هوشمند ارائه نشده است گفت: به صورت خلاصه می‌توان گفت: شهر هوشمند یک موجودیت (Entity) و یا تکنولوژی خاص نیست،  پروسه‌ای است که در آن بسیاری از کارهای  فعلی با راهکارهای ابتکاری و استفاده از تکنولوژی بهینه‌سازی شده و مجدد پیاده‌سازی می گردند.
رئیس بخش پایش و هوشمندسازی در تشریح اهمیت هوشمندسازی شهرهای کشور گفت: افزایش جمعیت شهرنشین، مسائل محیط‌زیستی، کنترل یا مدیریت استفاده از تکنولوژی و مباحث مربوط به انرژی و همچنین آب موضوعاتی است که گرایش به هوشمندسازی و شهر هوشمند را به موضوعی ضروری برای کشورها و بویژه کشور ما تبدیل نموده است. بر همین اساس با تحقیقی که انجام دادیم پارامترهای شهر هوشمند را تعیین کردیم.
ساختمان هوشمند (BMS)، حمل و نقل هوشمند، انرژی هوشمند، زیرساخت های هوشمند، حکمرانی هوشمند، محیط زیست، صنایع هوشمند، شهروند هوشمند، کسب و کار هوشمند، اقتصاد هوشمند و مدارس هوشمند پارامترهایی بود که در این بخش از سوی رئیس بخش پایش و هوشمندسازی طرح و تشریح شد.
رشیدی اقدم در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اصلی‌ترین هدف ما از ایجاد شهر هوشمند، تبدیل شهر به عنوان محل مناسب‌تری برای زندگی و کسب و کار است ولیکن اهداف ریزتری را نیز مشتمل بر  رفاه و آسایش، ایمنی و امنیت، مدیریت مصرف انرژی، افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار اقتصادی تعریف کرده‌ایم. ما باید بر موضوع توسعه پایدار در مناطق آزاد تاکید بیشتری داشته باشیم.
وی ادامه داد: ضرورت دارد که شهر هوشمند را به عنوان یک کل یکپارچه در نظر بگیریم. قطعا اگر به شهر هوشمند به عنوان یک سیستم نگاه نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد. در عصری که گسترش دسته بندی علوم، باعث جزء نگری و نگاه عمیق و در نتیجه پیچیدگی زندگی انسان شده، مفهوم شهر هوشمند به عنوان یک سیستم و کل یکپارچه تنها راه پیوند زیر سیستم ها و تفسیر کننده پدیده های چند بعدی است.
رئیس بخش پایش و هوشمندسازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی سیستم مدیریت ساختمان (BMS) و سیستم حمل و نقل هوشمند (ITS) را به عنوان دو فعالیت مهم مرکز در حوزه هوشمندسازی عنوان نمود و خاطرنشان ساخت که برخی اقدامات و فعالیت‌ها از جمله تدوین ضوابط و مقررات، انجام پژوهش‌های کاربردی و تولید دانش به منظور تطبیق هر چه بیشتر بکارگیری  تکنولوژی و سیستم‌های هوشمند با شرایط اقلیمی و فرهنگی کشور، صدور گواهینامه‌های فنی، راه‌اندازی پایلوت‌های هوشمندسازی و راه‌اندازی آزمایشگاه‌های تخصصی در دستور کار مرکز و بخش پایش و هوشمندسازی قرار دارد.
رشیدی اقدم ادامه داد: هدفی که برای مناطق آزاد در دنیا در نظر گرفته شده است بحث جذب سرمایه‌های خارجی، انتقال تکنولوژی و ایجاد اشتغال است. در نقطه مقابل نگاه ما به مناطق آزاد در ایران بر 4 محور ظرفیت‌های تجاری و اقتصادی، موقعیت استراتژیک جغرافیایی، ‌دروازه ورود تکنولوژی به کشور و ظرفیت‌‌های گرشگری استوار است. ما برای مناطق آزاد در ایران دو هدف را تعیین کردیم. در گام اول الگوسازی است به این معنی که شهرک‌های  هوشمند ایجاد کنیم و بتوانیم بر اساس جذابیت‌های ویژه، تفاوت‌هایی را ایجاد کنیم.
رئیس بخش پایش و هوشمندسازی در بخش پایانی، به منظور توسعه همکاری‌های فی‌مابین مرکز تحقیقات و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در حوزه هوشمندسازی، پیشنهادهایی را ارائه نمود.
نقشه راه هوشمندسازی مناطق آزاد، شهر هوشمند، مصرف انرژی هوشمند، ‌سیستم مدیریت زیرساخت‌های شهری و مدیریت وضعیت سلامت سازه‌ها پیشنهادهایی بود که در این بخش از سوی وی مورد تاکید قرار گرفت.
فخرالدین زاوه سرپرست حوزه پژوهشی اقتصاد و مالی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در سومین ارائه نشست مشترک هم‌اندیشی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و شورای عالی مناطق آزاد و ویژه، همکاری در زمینه‌ مشارکت عمومی - خصوصی، مشارکت در پیش‌برد طرح‌ها و برنامه‌های مالی - اقتصادی و مولدسازی دارایی‌های فیزیکی را به عنوان پیشنهادهای مرکز جهت توسعه همکاری‌ها با مناطق آزاد در حوزه اقتصاد و مالی عنوان نمود.
وی ضمن اعلام آمادگی مرکز جهت توسعه همکاری ها در محورهای یاد شده، مهمترین طرح های پژوهشکده اقتصاد و مالی مرکز تحقیقات را در حوزه های مالی و ترانزیت و اقتصاد تشریح نمود. 
الگویی برای تأمین‌مالی توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای با رویکرد مشارکت دولت و بخش خصوصی (استان بوشهر)، تأمین مالی برای سازمان راهداری با استفاده از صکوک اجاره، امکان‏سنجی و ارایه‌ی نقشه‌ی راه تأسیس نهادهای ضمانتی در حوزه‌ی مسکن، ارائه الگویی برای اولویت‌بندی پروژه‌های توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای، مطالعه بازارهای بین‌المللی و ارایه راهکارهایی برای بهبود رقابت‌‌پذیری ترانزیت ریلی، برآورد آثار تورمی افزایش عوارض حمل بار، بررسی رکود صنعت ساختمان و ارایه راهکار سیاستی برای ایجاد رونق و... از جمله شاخص ترین طرح هایی بود که از سوی سرپرست حوزه پژوهشی اقتصاد و مالی مرکز تحقیقات مورد اشاره قرار گرفت.
زاوه در بخش دیگری، در خصوص ارائه پیشنهادهای مرکز جهت توسعه همکاری ها با مناطق آزاد گفت: اولین پیشنهاد ما در حوزه مشارکت عمومی و خصوصی است. پروژه هایی که مبتنی بر مشارکت عمومی و خصوصی تعریف می شوند بسیار سریع تر و مطلوب تر انجام می گیرند. این مسئله جنبه هایی نیز دارد مثل بستر قانونی، چهارچوب ها،  فرمول قیمت و شناسایی و تسهیم ریسک که باید مورد توجه قرار گیرد. در همین رابطه همانگونه که اشاره شد، اقداماتی از جمله طرح پژوهشی الگویی برای تامین مالی توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای با رویکرد مشارکت دولت و بخش خصوصی (استان بوشهر)، کارگاه آموزشی مشترک ایران و فرانسه در زمینه‌ مشارکت عمومی-خصوصی و همچنین همایش تامین مالی شهر هوشمند از سوی مرکز انجام شده است.
وی افزود: با توجه به تمامی موارد عنوان شده، پیشنهادات ما به طور خاص در چند محور می تواند زمینه توسعه همکاری ها قرار گیرد. در گام اول همکاری در زمینه‌ مشارکت عمومی-خصوصی با محوریت همکاری در سطح عمومی (سازمان‌دهی/بنیادی) و همکاری در پیش‌برد طرح‌های مشارکت عمومی-خصوصی (کاربردی) می تواند در دستور کار قرار گیرد. همچنین مشارکت در پیش‌برد طرح‌ها و برنامه‌های مالی-اقتصادی با محوریت همکاری در تأسیس نهادی مالی برای تأمین سرمایه (شرکت تأمین سرمایه)، تأمین سرمایه در حوزه‌ مسکن، همکاری در تأمین مالی به‌طور مثال از طریق صندوق‌های زمین و ساختمان یا اوراق صکوک و همکاری در تدوین بسته‌های عملیاتی سرمایه‌گذاری به عنوان پیشنهاد بعدی طرح می گردد.
سرپرست حوزه پژوهشی اقتصاد و مالی مرکز تحقیقات با ذکر سومین پیشنهاد با موضوع مولدسازی دارایی‌های فیزیکی، خاطرنشان ساخت که دارایی‌هایی که امکان ایجاد بازده تجاری یا ایجاد بازده تجاری و  پروژه ملی مولدسازی و مدیریت دارایی‌های دولت (بند(پ) ماده ۱۰ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه) می تواند در ذیل این عنوان محور توسعه همکاری ها قرار گیرد.
مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور نیز در نشست صبح امروز و پس ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادهای متخصصین و محققین مرکز تحقیقات با ابراز خرسندی از بازدید به عمل آمده از بخش‌های آزمایشگاهی مرکز، در سخنانی گفت: بحث ساخت و ساز در کشور و مسائل و موضوعات مختلف مربوط به توسعه کشور از دیرباز به عنوان محورهایی مهم و اساسی مطرح بوده است. با توجه به فرهنگ عمومی کشورها بخصوص در زمینه انرژی‌ و نگرانی‌هایی که در این بخش وجود دارد،‌ مبحث آموزش و پژوهش در حوزه ساختمان و ایفای وظایف نهادهای فعال در این حوزه همچون مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی بسیار مهم و ارزشمند است.
وی ادامه داد: خوشبختانه در مرکز تحقیقات در طول سالیان متمادی حرکات ارزشمندی در حوزه تحقیقات صورت گرفته است. یکی از مهمترین مشکلات ما بحث استانداردسازی و ضوابط و همچنین تدوین مقررات است که مرکز تحقیقات در حوزه پژوهش‌ها و تدوین استانداردها و ضوابط و همچنین صدور گواهینامه فنی اقدامات بسیار خوبی را به انجام رسانده است و می‌تواند زمینه بسیار مساعدی برای همکاری این مرکز و مناطق آزاد کشور باشد. ما همچنین در بحث انرژی، آتش و زلزله با کمبودهایی در حوزه ساخت و ساز مواجه هستیم که امیدواریم نتیجه تحقیقات مرکز در حوزه مسکن بتواند یاریگر ما در این خصوص باشد.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور افزود: مناطق آزاد این ظرفیت را دارند که بتوان الگوهای جدید و مناسبی را در آنها تدوین و راه‌اندازی نمود از جمله طرح‌های مرتبط با حوزه مسکن و ساختمان و در ادامه به صورت جامع‌تر به مناطق دیگر تعمیم داد.
وی در خصوص تفاوت مناطق آزاد در ایران با سایر نقاط دنیا گفت: برای ایجاد مناطق آزاد در جهان ابتدا زیرساخت‌های این موضوع اجرا می‌شود و طبیعی است که در همین زیرساخت‌ها مباحث مربوط به ارتباطات، انرژی، هوشمندسازی، برق، گاز و... اجرا می‌شود و در ادامه سرمایه‌گذاران وارد منطقه می‌شوند. اما ایران شرایط در ایران کاملا برعکس اتفاق می‌افتد به این صورت که مناطق آزاد از محل درآمدهایی که می‌توان ایجاد کرد و ظرفیت‌های بخش خصوصی ایجاد می‌شود و هیچگونه حمایتی از سوی دولت برای ایجاد زیرساخت‌ها در مناطق آزاد وجود ندارد.
بانک ادامه داد: در حال حاضر علاوه بر 8 منطقه آزاد فعلی، ایجاد 8 منطقه جدید را در دستور کار خود داریم و قطعا در مناطق جدید می‌توانیم از ظرفیت‌های مرکز تحقیقات بهره‌مند شویم.
وی در بخش دیگری، ظرفیت‌ها و اقدامات مهم و شاخص صورت گرفته در مناطق آزاد را تشریح نمود و خاطرنشان ساخت هر یک از مناطق آزاد توانسته‌اند در جهت بهینه سازی فعالیت های خود اقدامات گوناگونی را به انجام برسانند.
دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور مبحث انرژی، سازه و ساختار ساختمان‌ها را به عنوان یکی از ضعف‌های جدی در حوزه سیاستگذاری‌ها عنوان کرد و گفت: در حوزه زلزله ما یک کشور حادثه‌خیز است و بنابراین سیاستگذاری در این زمینه بسیار لازم و ضروری است. همچنین مباحث هوشمندسازی نیز برای ما بسیار حائز اهمیت است و پدیده‌ای است که نمی‌توان به سادگی به آن نگاه کرد. در حوزه هوشمندسازی باید نگاهمان را از دستگاه‌گرایی خارج کرده و نگاه ملی داشته باشیم. این حوزه می‌تواند زمینه همکاری‌های متقابل بسیاری را ایجاد نماید. در همین رابطه می‌توانیم مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و طرح‌ها در حوزه هوشمندسازی را در برخی از مناطق به صورت موردی اجرایی نماییم.
وی افزود: در زمینه مولدسازی دارایی‌ها هم هر یک از مناطق ظرفیت‌های بسیار خوبی دارند و می‌توان در این زمینه همکاری‌های خوبی را انجام داد. خوشبختانه شیوه‌های نوین سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را در مناطق آزاد آغاز کرده‌ایم و اقدامات بسیار خوبی نیز صورت گرفته است.
وی در پایان خاطرنشان ساخت: همکاری و ارتباط با یک مرکز پژوهشی مهم کشور می‌تواند تحول بسیار مثبتی را هم در الگوسازی و هم مدیریت و اجرای فعالیت‌های مناطق آزاد ایجاد نماید.
خاطرنشان می‌شود در بخش پایانی نشست امروز صبح، موافقتنامه خرید خدمات مشاوره، تهیه و تدوین چک لیست‌های ارزیابی و رتبه‌بندی پایان کارهای ساختمان‌های در حال احداث منطقه آزاد قشم میان مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و منطقه آزاد قشم مبادله شد.
همچنین امروز مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و معاونین و مدیران عامل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از بخش‌های فناوری آتش، فناوری بتن، انرژی و نور و شبکه شتابنگاری بازدید به عمل آوردند.

پروانه حسینی امتیاز به خبر :
انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت