• EN
شنبه 23 آذر 1398

اخبار و رویدادها

یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات آغاز به کار کرد/ باید الگوهای متفاوتی را برای توسعه راهسازی در کشور ایجاد کنیم/ رونمایی از نقشه پهنه‌بندی قیر بر اساس عملکرد

یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات آغاز به کار کرد/ باید الگوهای متفاوتی را برای توسعه راهسازی در کشور ایجاد کنیم/ رونمایی از نقشه پهنه‌بندی قیر بر اساس عملکرد
یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، متخصصین، محققین و جمع کثیری از دست‌اندرکاران حوزه قیر و آسفالت کشور در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز به کار نمود.

یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با حضور وزیر راه و شهرسازی، مدیران ارشد وزارت راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس، متخصصین، محققین و جمع کثیری از دست‌اندرکاران حوزه قیر و آسفالت کشور در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آغاز به کار نمود.
در آیین افتتاحیه یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، اسلامی وزیر راه و شهرسازی با تقدیر از برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران برگزاری این همایش گفت: باید به این نکته مهم توجه داشته باشیم که رویکردهای ما صرف‌نظر از وضعیت بودجه و مالی، باید در جایگاه واقعی قرار گرفته و ادامه یابد.
وی افزود: در بحث راهسازی هر زمان که یک مسیریابی درست انجام دادیم یا از تکنیک و مصالح استاندارد در روسازی استفاده شد، شاهد اجرای یک پروژه باکیفیت بوده‌ایم و جاده‌ها می‌تواند یک جاده بادوام و باقوام باشد. اینها مواردی است که همگی با هم کار می‌کنند و یک المان مهم آن قیر و آسفالت است.
اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر اینکه برای ایجاد نهضت تغییر و انقلاب در زیرساخت باید همه دست‌اندرکاران دست به دست دهند افزود: باید در زمینه فرایندهای طراحی و ساخت یک اقدام جدی انجام شود و در همین رابطه نیازمند تبدیل راه‌ها به برندهای مشخصی هستیم. که در صورت برخورداری از دوام و کیفیت بالا به نام همان برند ثبت و ماندگار شود.
وی افزود: با توجه به شرایط فعلی بودجه و اعتبارات نباید پروژه‌های ناقص از سوی مدیران وزارت راه و شهرسازی و دستگاه‌های تابعه افتتاح شود و نظارت و برخورد با اینگونه پروژه‌ها در دستور کار قرار گیرد.
وزیر راه و شهرسازی بر استفاده از الگوهای متفاوت در راهسازی تأکید کرد و گفت: با توجه به افزایش حجم رفت‌ و آمدها و ترانزیت که بیانگر افزایش تقاضا برای ظرفیت جابه‌جایی است باید ظرفیت راه‌ها توسعه یابد.
وی تأکید کرد: برخورداری از رویکرد علمی و استفاده هوشمندانه از منابع در زمینه راهسازی و همچنین اصلاح رویکردها باید مدنظر قرار گیرد و برای اینکه نهضت تغییر و انقلابی در زیرساخت ایجاد شود باید همه دست‌اندرکاران دست به دست یکدیگر دهند.
اسلامی با اشاره به رونمایی از نقشه پهنه‌بندی قیر براساس عملکرد بیان داشت: بخش کارفرمایی و پیمانکاری باید امروز متعهد شوند که به آن جامه عمل بپوشانند.
اسلامی افزود: در خصوص قابلیت تجهیزات و کارآمدی شرکت‌ها و پالایشگاه‌ها باید حساس شده و این تشکیلات به تجهیزات مطلوب مجهز شوند.
وزیر راه‌ و شهرسازی خاطرنشان کرد: در کشور فرصت صادرات خدمات فنی مهندسی فوق‌العاده‌ای وجود دارد تا برند ایران را به برند زرین تبدیل کرده و این وظیفه دولت است که شرکت‌ها را تقویت کنند.

کاهش هزینه رویه آسفالت با استفاده از روش‌های نوین
خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان اینکه ۶۰ درصد رویه آسفالتی کشور‌ها در بخش وزارت راه و شهرسازی و راه‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شود، گفت:با استفاده از روش‌های نوین در بخش رویه‌های آسفالتی توانسته‌ایم هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهیم
وی افزود: شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقلی سعی کرده در بخش رویه‌های آسفالتی از فناوری‌های نوین استفاده کند البته شهرداری تهران و سایر کلان‌شهر‌ها هم در بخش استفاده از فناوری‌های نوین در رویه‌های آسفالتی اقدامات خوبی را انجام داده است.
وی با اشاره به اینکه با استفاده از روش‌های نوین در بخش رویه‌های آسفالتی به ویژه در بخش راهداری توانسته‌ایم هزینه‌ها را به شکل چشمگیری کاهش دهیم، گفت: البته اقدامات بسیاری باید در این بخش صورت گیرد.
خادمی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در چنین همایشی هشدار افزایش قیمت قیر را مطرح کردم افزود: با افزایش قیت قیر نمی‌توانیم مطابق با شرایط سابق آسفالت را طراحی و اجرا کنیم بنابراین باید به کارگیری فناور‌های نوین را در دستور کار قرار دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در گذشته هزینه رویه آسفالتی ۲۰ تا ۳۰ درصد از کل هزینه‌های تمام شده بود، اما هم اکنون با افزایش قیمت قیر هزینه رویه آسفالتی ۵۰ درصد از کل هزینه‌های جاده سازی را در بر می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در گذشته قیمت قیر ۵ درصد افزایش داشت، اما به مرور افزایش قیمت قیر به ۳۵ تا ۴۰ درصد رسیده بنابراین ناچار هستیم که رویه استفاده از رویه‌های آسفالتی را تغییر دهیم و این اقدام را تبدیل به یک حرکت ملی کنیم.
خادمی با اشاره به اینکه باید با کاهش هزینه‌های اقتصادی و استفاده از فناوری‌های نوین عمر آسفالت را افزایش دهیم و بهره وری از آن را اقتصادی‌تر کنیم، بیان کرد: متأسفانه ریسک‌پذیری در این بخش بسیار پایین است و بسیاری از پروژه‌ها طبق روال سنتی و سابق انجام می‌شود این در حالی است که ما باید استفاده از روند رویه‌های آسفالتی را تغییر دهیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روال سنتی در این بخش دیگر قابل ادامه نیست، گفت: با هماهنگی سازمان راهداری در حال تدوین و ابلاغ اقداماتی هستیم که بتوانیم هزینه استفاده از رویه‌های آسفالتی را کاهش دهیم و ما در این بخش ناچار هستیم که این اقدامات را در دستور کار قرار دهیم و به سمت استفاده از فناوری‌های نوین پیش برویم.
وی یادآور شد: در بخش نگهداری، پروژه‌ای در استان خراسان جنوبی صورت گرفت که تنها با ۳۰ درصد از کل هزینه‌ها رویه‌های آسفالتی بسیار زیبایی با استفاده از مصالح کم، مصرف شد بنابراین باید چنین رویه‌ای در بخش عمده‌ای از کشور انجام شود تا ما شاهد کاهش حجم مصرف آسفالت باشیم.
خادمی گفت: استفاده از قیر‌های بهتر و فناور‌های نوین می‌تواند علاوه بر عمر آسفالت در آب و هوا‌های مختلف کشور هم موثر باشد.
معاون وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: در چند سال گذشته راهکار‌هایی در کمیته‌های فنی مطرح شده و البته واقعیت آن است که باید در بحث اجرایی با استفاده از فناوری‌های نوین هزینه نگهداری از راه‌ها را کاهش دهیم.
وی اظهار داشت: برای کاهش هزینه‌ها باید در کارخانه‌جات پروسه تولید را در دستور کار قرار دهیم و در بخش اجرایی هم باید کار‌های بهتر و از مشاوران خبره‌تر استفاده شود.
خادمی با اشاره به اینکه در شورای عالی شرکت ساخت برای رونق و توسعه بخش‌های اجرایی آزمون‌هایی را در دستور کار قرار داده‌ایم، آزمون‌های مختلفی را برای ناظران در نظر گرفته‌ایم که از طریق آن گواهی نامه منطبق به آن‌ها ارائه می‌شود، گفت: برای توسعه زیرسازی و تقویت بخش اجرایی چاره‌ای جز برگزاری آزمون و ارائه گواهی نامه نداشته‌ایم، زیرا که اگر پیمانکاری در بخش اجرایی خوب عمل نکند به هیچ عنوان کار مطلوبی به مرحله اجرایی نمی‌رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: یکی از مشکلات رویه‌های آسفالتی ناهمواری است که متأسفانه به دلیل آن که در ماهیت و اجرا متخصصان توجه کافی نداشتند شاهد افزایش ناهمواری‌ها در رویه‌های آسفالتی هستیم.
امیرمحمود غفاری معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی نیز در یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات با بیان این مطلب که بحث حمل و نقل در تمام دنیا از مهمترین محورهای کلان مورد توجه دولت‌هاست گفت: مبحث راه‌ها ویترین کلان حوزه حمل و نقل به شمار می‌رود و آسفالت نمای بیرونی آن را به نمایش می‌گذارد.
وی ادامه داد: امروزه در دنیا کیفیت راه‌ها، معیار توسعه‌یافتگی است و در این میان داشتن طول عمر حداقل 10 سال برای آسفالت یک معیار مهم در توسعه‌یافتگی است.
غفاری افزود: در کشور ما با حدود 200 هزار کیلومتر انواع راه‌ها، این موضوع از وزن قابل توجهی برخوردار است. این در حالی است که این تصور وجود دارد که در ایران به عنوان یک کشور نفت‌خیز نباید محدودیتی را در این حوزه  شاهد باشیم ولی آنچه اهمیت بیشتری دارد این است که مدیریت اقتصادی ویژه را داشته باشیم.
وی ادامه داد: با توجه به وضعیت راه‌های کشور، سالانه ظرفیت جذب 3 میلیون تن قیر وجود دارد که 90 درصد آن در حوزه راه‌ استفاده می‌شود.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی ارتقای کیفیت را یکی از مباحث مهم در حوزه قیر و آسفالت برشمرد و توجه به مبحث رپ، قیر pg، استفاده از رویه‌های ترکیبی و آسفالت‌های خاص و نظارت دقیق در بحث تضمین کیفیت را از جمله اقدامات مهم در این زمینه دانست.
غفاری خاطرنشان ساخت: اگر امروز بتوانیم حوزه راه و کیفیت آن بالاتر ببریم، امنیت را ارتقا داده‌ایم. بر اساس برآوردها، هزینه مستقیم 7 نفر تلفات جاده‌ای که ناشی از کیفیت جاده‌هاست برابر با یک میلیارد و 900 میلیون تومان به قیمت دو سال پیش است. پس واضح است هرگونه اقدام در این حوزه می‌تواند نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها داشته باشد.
پس از سخنان معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت راه و شهرسازی، قانع‌فر رئیس امور نظام فنی اجرایی، مشاورین و پیمانکاران سازمان برنامه و بودجه در سخنانی در خصوص تامین کیفیت کیفیت و آسفالت گفت: قیمت‌گذاری مناسب، نظام مسئولیتی روشن و پاسخگویی تولیدکنندگان و دست‌اندرکاران، ایجاد مشخصات فنی و دستورالعمل‌های کاربردی برای کشور و نظارت و ارزشیابی با هدف تنظیم این موضوعات، محورهای بسیار مهمی است که باید مدنظر ویژه قرار گیرد.
وی در بخش دیگری به مقایسه برخی آمارها در حوزه قیر و آسفالت برای دو کشور ایران و آمریکا پرداخت و گفت: مرصف قیر ما در حوزه‌های راهسازی 1.6 میلیون تن در سال است ولی در آمریکا این عدد معادل 20 میلیون تن است. همچنین در مقابل متوسط مصرف 1.4 تن در کیلومتر  در آمریکا، عدد 3.8 تن را برای ایران شاهد هستیم. در کنار این آمارها که به هیچ عنوان قابل مقایسه نیست، آموزش کارکنان نیز کاملا متفاوت با ایران است.
قانع‌فر افزود: پیشنهاد می‌کنیم روش‌ها و الگوهای مدیریتی پروژه‌هایمان را بازبینی کنیم. همچنین نگاه ویژه به تاثیر صادرات و تعداد زیاد تولیدکنندگان در کیفیت راه‌هایمان و حتی درآمد خارجی‌مان و کنترل استاندارد بودن تولید قیر نیز نیازمند نگاه ویژه است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با اشاره به دپو رویه‌های آسفالتی تخریب شده در سیلاب ابتدای سال جاری گفت: پس از بازیافت این حجم از آسفالت از قیر موجود در آن برای تولید آسفالت گرم با هدف استفاده از راه‌های روستایی استفاده می‌شود.
حیدر مطاعی در یازدهمین همایش و نمایشگاه قیر و آسفالت و ماشین آلات اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی باید منابع مالی نسبت به پروژه‌ها اولویت بندی شود که ۱۰ کریدور اصلی داخل کشور و سپس راه‌های شریانی در اولیت قرار دارند. در همین راستا سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استفاده از اقدامات کم هزینه است.
وی افزود: سیاست سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ترمیم و بهسازی خرابی‌های شدید و تبدیل آن به حالت مطلوب است.
معاون راهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به اقدام جدید این سازمان در قبال رویه‌های آسفاتی تخریب شده بر اثر وقوع سیلاب در ابتدای سال جاری اشاره کرد و گفت: در رویه‌های آسفالتی حدود ۲ درصد قیر وجود دارد که پس از دپو و بازیافت با اضافه کردن یک درصد مواد افزودنی در تولید آسفالت گرم استفاده می‌شود.
مطاعی از دست‌اندرکاران این حوزه خواستار توجه ویژه برای تامین منابع  اعتباری و قیر مورد نیاز برای نگهداری راه‌ها شد.

رونمایی از «نقشه پهنه‌بندی قیر بر اساس عملکرد»
در بخش پایانی آیین افتتاحیه یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات، با حضور وزیر راه وشهرسازی و تنی چند از معاونین و مدیران وزارت راه و شهرسازی و دست‌اندرکاران صنعت قیر کشور از «نقشه پهنه‌بندی قیر بر اساس عملکرد» رونمایی شد.
خاطرنشان می‌شود یازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشین‌آلات 30 مهر تا 2 آبان ماه در محل مرکز تحقیقات راه، مسکن وشهرسازی در حال برگزاری است. برگزاری نمایشگاه تخصصی با حضور تولیدکنندگان و شرکت‌های فعال در حوزه قیر و آسفالت کشور، برگزاری کارگاه‌ها و نشست‌های تخصصی، برگزاری مسابقه آسفالت و تقدیر از محقق جوان از دیگر بخش‌های همایش یازدهم خواهد بود.

پروانه حسینی امتیاز به خبر :
انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت