• EN
دوشنبه 28 آبان 1397

اخبار و رویدادها

سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مطرح کرد:

طرح تدقیق گسل‌های استان‌های اردبیل و زنجان در دستور کار/ رویه‌های بتنی جایگزین رویه‌های آسفالتی می‌شوند

طرح تدقیق گسل‌های استان‌های اردبیل و زنجان در دستور کار/ رویه‌های بتنی جایگزین رویه‌های آسفالتی می‌شوند

دکتر اخلاقی سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه طرح تدقیق گسل‌های استان‌های اردبیل و زنجان در دستور کار است، برنامه‌های دفتر شمال غرب این مرکز را تشریح کرد.

دکتر اخلاقی سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه طرح تدقیق گسل‌های استان‌های اردبیل و زنجان در دستور کار است، برنامه‌های دفتر شمال غرب این مرکز را تشریح کرد.
دکتر اخلاقی رئیس حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های این مرکز و آخرین وضعیت تجهیزات لرزه‌نگاری مانند شتاب‌سنج‌ها اظهار کرد: یکی از برنامه‌های مرکز تحقیقات شمال غرب کشور با همکاری اداره کل راه و شهرسازی، شهرداری‌ها و سایر ارگان‌ها، بروزرسانی ایستگاه‌های شتابنگاری قدیم از نظر سیستم‌های ارتباطی و نصب دستگاه‌های شتاب‌سنج به‌روز در این ایستگاه‌ها است که خوشبختانه از سال ۹۶ قرارداد نصب ۱۰ دستگاه شتاب‌سنج از نوع جدید اورلپ در برنامه کاری قرار دارد و اکنون مراحل اجرایی آن توسط مرکز تحقیقات شمال غرب در استان آذربایجان شرقی انجام می‌شود که تعداد ۵ دستگاه در محدوده و حریم کلانشهر تبریز و مابقی در سراسر استان نصب خواهد شد.
وی با بیان اینکه در استان آذربایجان شرقی حدود ۴۵ ایستگاه شتابنگاری وجود دارد که از نوع مدل قدیمی دستگاه‌های شتاب‌سنج هستند، تصریح کرد: علاوه بر جایگزینی دستگاه‌های شتاب‌سنج جدید با مدل‌های قدیمی، باید توسعه شبکه شتابنگاری روی دهد که در دستور کار سال‌های آتی مرکز تحقیقات شمال غرب کشور قرار دارد.
سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره گسل‌های فلات آذربایجان بیان کرد: این فلات دارای چهار گسل مهم و بزرگ است که در بخش شمال گسل ارس، در شرق گسل آستارا- اردبیل، در جنوب و غرب گسل تبریز و در جنوب و جنوب شرق گسل فیروزآباد یا گسل میانه- اردبیل قرار دارد، این گسل‌ها در استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان واقع شده‌اند.
وی ادامه داد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی شمال غرب برای گسل‌های فلات آذربایجان توسعه شبکه شتابنگاری و طرح تدقیق گسل‌ها در استان‌های اردبیل و زنجان را در دستور کار خود دارد که شورای عالی معماری و شهرسازی نیز علاوه بر شهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرمان و کرج در حدود ۲۰ تا ۲۵ شهر و کلانشهر دیگر را نیز در برنامه آتی خود قرار داده تا مطالعات تدقیق گسل‌ها، تعیین و ممنوعیت ساخت و ساز در حریم آنها در این شهرها را انجام دهد.
دکتر اخلاقی با بیان اینکه دفتر منطقه‌ای شمال غرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ماه‌های پایانی سال ۹۵ افتتاح شده، تصریح کرد: این دفتر مسئولیت انجام خدمات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را در استان‌های شمال غرب کشور بر عهده دارد که امیدواریم برنامه‌هایی را که در استان آذربایجان شرقی به انجام رساندیم در دیگر استان‌های شمال غرب کشور توسعه دهیم و عملیاتی کنیم.  
وی تاکید کرد: در تلاش هستیم سایر برنامه‌های مرکز تحقیقات در حوزه های مختلف راه، مسکن و شهرسازی را در استان‌های شمال غربی کشور پیش ببریم.
سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره دیگر برنامه‌های این دفتر گفت: با توجه به اینکه استان آذربایجان شرقی قطب تولید قیر و آسفالت در کشور است و تعداد بسیاری کارخانه قیرسازی و آسفالت در استان فعال هستند، همچنین رویه اکثر راه‌های مواصلاتی کشور آسفالت است، ارتقای کیفیت قیر و آسفالت تولید این کارخانه‌ها در دستور کار قرار دارد که بازدیدهای دوره‌ای از آنها انجام و گواهینامه‌های فنی برای آنها صادر می‌شود.
وی تصریح کرد: بر این اساس مرکز تحقیقات شمال غرب کشور به پیمانکاران ابلاغ کرده که برای پروژه‌های راهسازی به ویژه پروژه‌های دولتی از شرکت‌ها و کارخانجاتی که فاقد گواهینامه فنی مرکز تحقیقات باشند، خریدی انجام ندهند و تنها با کارخانه‌های تولید قیر و آسفالت دارای گواهینامه فنی مرکز تحقیقات قرارداد بسته شود.
دکتر اخلاقی با بیان اینکه دفتر منطقه‌ای شمال غرب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در نظر دارد رویه‌های بتونی را جایگزین رویه‌های آسفالتی کند، اظهار کرد: این جایگزینی به دلیل ارزشمندبودن محصولات قیر و صنایع نفتی کشور است که خاصیت ارزآوری دارد و در عین حال کارخانه‌های تولید سیمان کشور ظرفیت بالایی دارند که برای تولید سیمان در سطح کشور با نصف ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و نیمی از ظرفیت آن‌ها بلااستفاده باقی مانده که در نظر داریم تا جایی که امکانپذیر است و شرایط اقلیمی، آب و هوایی و طرح اختلاط ویژه‌ مناطق جغرافیایی اجازه دهد، بتوانیم رویه‌های بتونی را جایگزین رویه‌های آسفالتی کنیم.
وی افزود: این جایگزینی کمک می‌کند تا علاوه بر استفاده از ظرفیت بلااستفاده کارخانه‌های سیمان کشور، محصولات باارزش قیر و آسفالت را به کشورهای نیازمند صادر کنیم که موجب اشتغالزایی، حمایت از تولید داخلی و ارزآوری برای کشور می‌شود.
سرپرست حوزه پژوهشی ساختمان و ابنیه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درباره برنامه‌های حوزه شهرسازی گفت: مرکز تحقیقات برنامه‌های مفیدی مرتبط با معماری ایرانی- اسلامی و حمل و نقل ترکیبی در درون و برون شهرها در بخش شهرسازی در دست اجرا دارد، همچنین فعالیت‌هایی نیز در حوزه‌های راهسازی شامل معماری راه‌ها و استفاده بهینه از منابع در ارتباط با راهسازی و روسازی، انجام خواهد داد. 
وی افزود: به‌روز رسانی و ویرایش مباحث مقررات ملی ساختمان، برگزاری برنامه‌های ترویجی و آموزشی بسیار برای جامعه مهندسین و مدیران اجرایی نیز جزء دستور کار مرکز تحقیقات شمال غرب است تا بتواند این خدمات را به استان‌های شمال غرب ارائه دهد. 

پروانه حسینی امتیاز به خبر :
انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت