• EN
دوشنبه 25 آذر 1398
عنوان مقاله:  طراحی شبکه اتوبوسرانی با استفاده از الگوریتم کلونی مورچگان با هدف بیشینه سازی رضایت استفاده کنندگان
نویسندگان: فاطمه چگینی، محمود صفارزاده، امیرعلی زرین مهر، هیما ساکی
نوع مقاله
چکیده مقاله:  امروزه با توجه به رشد اقتصادی-اجتماعی شهرهای بزرگ،برنامه ریزی و سرمایه گذاری صحیح در جهت توسعه، بهبود و تقویت سیستم حمل و نقل همگانی و در نظر گرفتن نیازهای استفاده کنندگان از سامانه، تأثیر بسزایی در عملکرد سامانه حمل و نقل شهرها خواهد داشت. سامانه حمل و نقل اتوبوس یکی از مهم ترین سامانه های حمل و نقل همگانی به شمار می رود. مجموعه مسایل طراحی شبکه اتوبوسرانی، با جستجوی مسیرهای بهینه اتوبوسرانی و تعداد اتوبوس در هر مسیر، از جمله مسایل زیربنایی در برنامه ریزی حمل و نقل همگانی به شمار می روند. این مسایل به لحاظ محاسبات بسیار پیچیده بوده و حل دقیق آنها برای مثال های واقعی میسر نیست. این تحقیق تلاش می کند تا با استفاده از الگوریتم کلونی مورچگان به عنوان یک الگوریتم فراابتکاری، روشی جهت پیدا کردن مسیر بهینه به لحاظ تأمین رضایت بیشتر استفاده کنندگان از سامانه ارایه کند. رضایت استفاده کنندگان از سامانه به وسیله یک تابع هدف کلی متشکل از پارامترهای تقاضای پوشش داده شده، فرکانس مسیر، میزان دسترسی به سامانه، تعداد انتقال و مسافت طی شده، سنجیده می شود. مدل پیشنهادی روی شبکه فرضی Sioux Falls پیاده سازی و نتایج حاصل از آن با نتایج کوتاه ترین مسیر مقایسه می گردد. برتری مسیرهای ارایه شده توسط الگوریتم پیشنهادی در مقایسه با الگوریتم کوتاه ترین مسیر کاملاً مشهود است.
کلیدواژه: طراحی شبکه اتوبوس، رضایت استفاده کنندگان، الگوریتم کلونی مورچگان، الگوریتم کوتاه ترین مسیر
محل ارائه: فصلنامه جاده
زبان: فارسی
ضمیمه مقاله
سال چاپ: 1391
ایمیل نویسنده: fa.chegini@gmail.com
انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
اندازه فونت